Liberaalipuolue – Vapaus valita r.p.

Lehdistötiedote 15.3.2022

LIBERAALIPUOLUEEN KAIKKI 95 EHDOKASTA OVAT TEHNEET VAALIRAHOITUKSEN ENNAKKOILMOITUKSEN

LIBERAALIPUOLUEEN kaikki 95 kansanedustajaehdokasta ovat tehneet vaalirahoituksen ennakkoilmoituksen.

Puolueen puheenjohtaja Lassi Kivinen on erittäin tyytyväinen:

”Avoimuus ei ole liberaaleille pelkkää sanahelinää, vaan me toteutamme sitä myös käytännössä. Olemme asettaneet ehdokkaita lähes kolminkertaisen määrän viime eduskuntavaaleihin verrattuna, ja heistä jokainen on vapaaehtoisesti avannut vaalirahoituksensa kaikkien tarkasteltavaksi. Haastamme muut puolueet toimimaan samoin. Kansalaisilla pitää olla oikeus tietää tulevien edustajiensa sidonnaisuudet jo ennen äänestyspäätöksen tekemistä”

EHDOKKAITA on asetettu kymmenessä vaalipiirissä. Helsingin listalla on eniten valinnanvaraa: piirin maksimimäärä eli 23 ehdokasta. Uusimaa yltää toiselle sijalle 21 ehdokkaallaan, muissa vaalipiireissä on 2-12 ehdokasta kussakin.

LIBERAALIen lista on nuorekas: ehdokkaiden keski-ikä on 37 vuotta, nuorin on 20-vuotias ja vanhin 71. Naisia listalla on 16 (17 prosenttia kaikista ehdokkaista) ja miehiä 79 (83 prosenttia). Miesenemmistön taustalla vaikuttaa edelleen puolueen vuonna 2016 perustaneiden aktiivien yhteinen koulutus; heistä moni opiskeli miesten suosimassa Teknillisessä korkeakoulussa (TKK) Espoon Otaniemessä. TKK on nykyisin osa Aalto-yliopistoa.

EHDOKKAIDEN KOULUTUS- JA AMMATTIVALIKOIMA on monipuolinen. Yhden tai useamman korkeakoulututkinnon suorittaneita on 53 (56 prosenttia ehdokkaista), heistä seitsemän (7 prosenttia) on tohtoreita. Yrittäjien osuus on 17 prosenttia (16 ehdokasta). Tekniikan alan ammattilaisia on vieläkin enemmän (yli 20), mutta listoilta löytyy monen muunkin alan ammattilaisia ja opiskelijoita.

LISTA ehdokkaista on liitteenä. Kaikilla ehdokkailla on puolueen sähköposti, joka on muotoa etunimi.sukunimi @ liberaalipuolue.fi (ilman skandinaavisia kirjaimia).

Lassi Kivinen, puheenjohtaja 040 361 6335 / lassi.kivinen@liberaalipuolue.fi
Aarne Leinonen, puoluesihteeri 044 500 3571 / aarne.leinonen@liberaalipuolue.fi