Kannanotto 8.9.2022

Liberaalipuolue vastustaa pakkotyölakeja

Valtio on olemassa ihmistä varten. Jokaisella on oikeus vapauteen ja ruumiilliseen koskemattomuuteen. Näiden vapauksien perustelu on selvä; jos näistä periaatteista joustetaan, yhteiskunta vajoaa kaaokseen ja vahvimman oikeuteen.

Jos valtio haluaa pitää kiinni näistä periaatteista, se ei voi määrätä ihmistä pakkotöihin. Jos valtio puuttuu perusoikeuksiin, valtiosta tulee vapaiden yksilöiden vihollinen. Jos tänään on kyse hoitajista, niin ovatko huomenna vuorossa lääkärit ja sitten poliisit? Yhteiskuntaa ei voida johtaa näin.

Keskusteluissa on esiintynyt termi “suojelutyö”, ketä tällä työllä yritetään suojella? Tässä vaiheessa on selvää että sillä ei ainakaan suojella minkään alan työntekijöiden oikeuksia.

Pakkotyölaki on mahdotonta toteuttaa

Miten hallitus aikoo toteuttaa lain? Pitäisikö Suomen poliisin mennä hoitajien kotiin ja raahata heidät töihin? Tuleeko poliisi vierelle vahtimaan että hoitaja tekee työnsä tarpeeksi tarmokkaasti ja ammattitaidolla? Entä mikä on hoitajan oikeusturva kun jo valmiiksi kuormittunut hoitaja tulee väistämättä tekemään hoitovirheitä? Ottaako valtio vastuun siitä mitä tapahtuu kun hoitaja pakotetaan väsyneenä töihin? Entä miten se aikoo korvata traumat ja henkisen kärsimyksen jota yksilön itsemääräämisoikeuteen puuttuminen aiheuttaa?

Jokainen varmasti ymmärtää että jos hoitajia aletaan pakottaa töihin jo valmiiksi mahdottomiin työoloihin, potilasturvallisuudesta ei voida enää puhua. Tälläisellä dystooppisella lakiesityksellä ei myöskään helpoteta hoitajapulaa, päinvastoin. On siksi erittäin kyseenalaista voiko termi “suojelutyö” tarkoittaa myöskään potilaiden hengen ja terveyden suojelemista. Näiden seikkojen valossa termi alkaa kuulostaa yhä enemmän Orwellilaiselta uuskieleltä.

Miten tilanne voidaan ratkaista?

Työstä kieltäytyminen, jopa ihmishenkien menetyksen uhalla, on erittäin rankka työtaistelutoimi. Liberaalipuolue ei usko hetkeäkään että näin rankkoihin uhkauksiin on lähdetty kevein perustein. Taustalla on konkreettiset ja vakavat syyt, jotka hallitus toisensa jälkeen on sivuuttanut. Vaikea tilanne on kuitenkin helposti ratkaistavissa jos vain poliittista tahtoa löytyy. Hoitajien työolojen parantaminen ei ole rahasta kiinni kuten Liberaalipuolueen #leikattavaalöytyy vaihtoehtobudjettityö on osoittanut jo alkumetreillään. Suomen veronmaksajien varallisuus kuluu nyt epäolennaisiin toimintoihin ja elintärkeiden toimintojen on annettu kriisiytyä.

Lisätietoja:

J-P Kivistö
3. Varapuheenjohtaja, Liberaalipuolue – vapaus valita r.p.
J-P.Kivistö@Liberaalipuolue.fi

Kanerva Viitanen
2. Varapuheenjohtaja, Liberaalipuolue – vapaus valita r.p.
Kanerva.Viitanen@Liberaalipuolue.fi

Lassi Kivinen
Puheenjohtaja, Liberaalipuolue – vapaus valita r.p.
Lassi.Kivinen@Liberaalipuolue.fi