Nella Järvinen

Markkinointiasiantuntija

Helsinki 563

Olen 36-vuotias Helsinkiin Espoosta pelastautunut digimarkkinointisuunnittelija. Asun puolisoni kanssa Sörnäisissä ja liikun ahkerasti Kallion seudun kauniissa kaupunkiympäristössä.

Politiikka ja yhteiset asiat ovat kiinnostaneet aina, mutta kaltaiseni arvo- ja markkinaliberaali ei löydä helposti poliittista kotia perinteisten puolueiden joukosta. Onneksi pienpuoluekenttä tarjosi vaihtoehdon. Liberaalipuolue onkin ensimmäinen ja ainoa puolue, jonka jäsenenä olen ollut. Ehdokkuusdebyyttini tein eduskuntavaaleissa vuonna 2023 eli olen nyt 2025 kuntavaaleissa ehdolla toista kertaa. Ehdokkaaksi lähdin, koska maailma, tai kaupunki, ei ole vielä valmis ja haluan olla mukana rakentamassa vapaampaa ja viihtyisämpää Helsinkiä!

Tärkeitä teemoja näissä vaaleissa on useita:

Tehokasta joukkoliikennettä järkevällä hinnoittelulla

Toimiva joukkoliikenne on kasvavan, toimivan kaupungin edellytys. Mahdollisuus autottomaan kulkemiseen luo sujuvampaa, tehokkaampaa ja vihreämpää kaupunkia. Erityisesti raideliikenne sopii loistavasti tiiviiseen ja viihtyisään kaupunkiin.

Nykyinen vyöhykehinnoittelumalli ei palvele kaupunkilaisten tarpeita. Nykyinen 3,20-3,40 euron AB-lippu koetaan liian kalliiksi lyhyestä yhden vyöhykkeen matkasta kantakaupungissa, mikä näkyy matkustajamärissäkin. Palautetaan yhden vyöhykkeen A-liput ja kannustaan kaupunkilaisia kulkemaan keskusta-alueella julkisilla liikennevälineillä oman auton tai taksin sijaan.

Ilmastotavoitteet ja lähiluonto

Helsinki tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä, mikä on varsin realistinen ja hyvä tavoite, jossa on syytä pysyä. Ilmastotavoitteita ei voida sivuuttaa muiden päätösten tieltä.

Luonnon monimuotoisuuden säilymistä on tuettava niin lähiluonnossa kuin kansallispuistoissa. Viheralueet ja lähiluonto ovat tärkeintä ihan itsensäkin vuoksi, mutta myös asukkaiden viihtyvyyden, luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen vaikutusten takia. Viheralueiden jyrääminen rakentamisen tieltä olisi suuri virhe. Nykyistä korkeammalle rakentaminen mahdollistaa viheralueiden säilyttämisen isommalta alalta.

Rakennetaan vapaammin ja korkeammin

Rakentamisen asetuksia tulee vähentää ja sääntelyä purkaa. Annetaan ihmisille vapaus valita minkä kokoisessa, kuinka valoisassa ja monenko parkkipaikan keskellä he haluavat asua..

Kallisarvoista maa-alaa hyödynnetään sitä tehokkaammin, mitä korkeammin rakennetaan. Helsinki kasvaa kovaa vauhtia ja lisää asuntoja saadaan tehokkaimmin ylöspäin rakentamalla. Aarne Leinosen sanoin, “Metroradan varrella ei pitäisi olla yhtään alle kymmenkerroksista taloa.”