ALUEVAALIOHJELMA 2025

Asiat tärkeysjärjestykseen

Kustannukset kuriin

  • Turhan ja vähähyötyisen toiminnan karsiminen sekä hankintojen tehostaminen.

Heikoimmista huolta

  • Hyvinvointialueiden resursseja pitää kohdentaa enemmän perusterveydenhuoltoon sekä heikoimmassa asemassa oleville kuten lapsille ja vammaisille.

Itsenäisyyttä alueille

  • Lainsäädäntö ja sääntely sitovat hyvinvointialueiden kädet, enemmän itsenäisyyttä ja päätösvaltaa hyvinvointialueille.
  • Hyvinvointialueiden yhdistämisen edistäminen.

 

1. Kustannukset kuriin

1.1 Turhaa työtä pois

  • Vähähyötyisten hoitojen, kuten kontrollikäyntien, turhien seulontojen ja tutkitusti todettujen vähähyötyisten
    leikkaushoitojen karsiminen.
  • Käyttämättä jäävien poliklinikka-aikojen vähentäminen ajan etukäteisvahvistuksella.
  • Terveyskeskuspäivystysten laajentaminen sairaalapäivystyksen taakan keventämiseksi.
  • Lääkäreiltä pois todistusten ja lausuntojen kirjoittamista: julkisten työnantajien tulee lopettaa sairauslomatodistusten
    vaatiminen lyhyistä poissaoloista.
  • Kirjaamisen ja tilastoinnin automatisointi (tekoäly) tai siirtäminen sihteereille.
  • Vapaus ja vastuu toiminnan kehittämisestä työntekijöille itselleen, ei kehitys- ja hallinto-osastoille.
  • Lääkäreiden työn helpottamiseksi tarvitaan kuitenkin myös lainsäädäntömuutoksia.

1.2 Parempaa hoidon tarpeen arviointia

  • Hauraiden vanhusten ylihoitoa pitää karsia. Esimerkki: ei ole kenenkään etu viedä ikäihmistä hoivakodista päivystykseen (Helsingin malli ”hotline hoivakodeille”, jonne hoivakodeista on soitettava ennen päivystykseen lähettämistä on vähentänyt turhia päivystyskäyntejä).
  • Ambulanssien ja pelastajien turhat ajot alas paremmalla tarpeen arvioinnilla.

1.3 Kilpailutetaan tosissaan

  • VATTin ehdotukset käyttöön: Parempi tiedottaminen hankinnoista, yksinkertaiset kriteerit, hankintojen osittaminen, yhden tarjouksen uudelleenkilpailutussuositus.
  • In-house-hankintojen tiukempi rajaaminen (ei koske in-house-hankintayhtiöitä).
  • IT-järjestelmän pitäisi auttaa, ei haitata (vrt. Apotti) työntekoa, käyttäjälähtöinen suunnittelu.
  • Alueiden IT-hankinnoissa tulee luopua suomen kielen vaatimuksesta IT-projekteissa. Vaikka lopputuote on suomeksi, projekti voidaan hoitaa myös englanniksi.

2. Heikoimmista huolta

2.1 Kaikki yhdeltä luukulta

  • Apua tarvitsevaa ei pompotella.
  • Omalääkärijärjestelmä palvelee parhaiten, kun palveluiden tarve on moninainen ja auttaa myös ylihoidon karsimisessa.

2.2 Lasten ja nuorten terveydestä huolehtiminen

  • Matalan kynnyksen apua koulusta.
  • Nuorten mielenterveyspalveluista pois keinotekoiset kynnykset, nuoren on saatava apua kun sitä hakee.
  • Päihdepalvelut nuorille, jotta ongelmiin voidaan puuttua ajoissa.
  • Teini-ikäisten perheiden tukeminen.
  • Lastensuojelun ensimmäinen tehtävä on tarjota turvallinen koti lapselle – tässäkin epäonnistutaan aivan liian usein.

2.3 Ennaltaehkäisevä päihdetyö

  • PEth-testauksen tarjoaminen auttaisi huomaamaan alkoholin riskikäytön ajoissa paljon audit-testiä paremmin (vrt. kolesterolitesti ruokavalion kartoittamiseen).
  • Neuvoloissa ja koulussa matalalla kynnyksellä apua kodin päihdeongelmiin.
  • Matalan kynnyksen terveysapu huumeriippuvaisille vähentäisi päivystyskäyntejä.
  • Päihderiippuvaisten tarvetta psykiatriselle hoidolle ei voi ohittaa päihteiden käytön takia.
  • Käyttöhuoneiden tarve ja rakentamisen vastuu selvitettävä.

2.4 Vammaisten palvelut yksilön tarpeeseen

  • Omaishoitajille vapaata (koskee myös ikäihmisten omaishoitajia).
  • Avustajan täytyy olla saatavilla myös hyvinvointialueelta, ei pakkotyönantajuutta.
  • Palveluiden saatavuus ei voi olla kiinni yksityisen tuottajan halusta tarjota niitä.

2.5 Pelastustoimi

Pelastustoimen täytyy paikata sopimuspalokuntien hiipumista, jotta pelastustoimi pysyy
riittävänä.

3. Itsenäisyyttä alueille

3.1 Verotusoikeus

Alueille tarvitaan verotusoikeus, jotta hyvinvointialueet vastaavat aidosti äänestäjilleen.

3.2 Terveydenhuollon priorisointi

Terveydenhuollossa priorisointi pitää tehdä lainsäädännön tasolta mahdolliseksi,
nykyinen perustuslain tulkinta ohjaa lääkärit ylihoitamaan.

3.3 Lääkäreiden turhaa työtä pois

  • Toistaiseksi voimassa olevat reseptit vähentäisivät mekaanista reseptien uusimista.
  • Lääkkeiden erityiskorvattavuudesta ei tarvita erillistä lausuntoa kelaan; täppä reseptiin riittää.
  • Vähähyötyisiä seulontoja pois (esim. rintasyöpäseulonnat vähäriskisiltä).

3.4 Sääntelyn purkaminen

Valtio ei saa sitoa alueiden käsiä esimerkiksi yhä lisääntyvillä lainsäädännön sitovilla
mitoituksilla, vaan olemassa olevaakin sääntelyä pitää purkaa.

3.5 Riskienhallinta hankinnoissa

  • Alueilla tiedetään omat haasteet parhaiten.

3.6 Sote-tuottajien valvonta

Sote-tuottajien valvonnassa (Soteri-rekisteri) vähemmän kynnyksiä toiminnan
käynnistämiseen ja enemmän tekemisen valvontaa ja sanktioita rikkeistä.

  • Aluehallinnoille tulisi siten joustavampi mahdollisuus ottaa uusia palveluntuottajia tarpeen mukaan.

3.7 Pelastustoimi

Pelastustoimen omavalvonnan laiminlyönnistä mahdollisuus sakkorangaistukseen.

  • Vähentäisi pelastustoimen työkuormaa mikäli omavalvonta hoidettaisiin tunnollisemmin.

3.8 Hyvinvointialueiden yhdistäminen

Vakavassa rahoitusvajeessa alueiden yhdistäminen on vääjäämätöntä, eikä loputon
rahan kaataminen korjaa rakenteellisia ongelmia.

Hyvinvointialueiden yhdistämistä tulee edistää jo ennen arviointimenettelyyn
joutumista, jotta hyvinvointialueet saavat itse päättää yhdistymiseen liittyvistä asioista.

→ Vähemmän hallintoa, enemmän potilashoitoa.

Hyvinvointialueilla huomioitava paikallisten palveluiden kattavuus yhdistymisistä
huolimatta.

Tavoitteena hyvinvointialueiden yhdistämisten myötä aluevaltuustopaikkojen ja hallinnon vähentäminen.